מסלול:

תשואה מצטברת

הטבות מס לגמלאים


שתף:

זכאות להטבות מס לגמלאים על פי סעיף 125 ד' לפקודת מס ההכנסה

על אף שסעיף 125 ד' לפקודת מס ההכנסה מככב לא מעט בכותרות בזמן האחרון, למרבה הצער, מסתבר כי גמלאים רבים, על אף הגיעם לגיל הפרישה, לא מודעים כלל להטבות מס לגמלאים ולמדרגות מס הכנסה לגמלאים. על אף, שנכון לשנה הנוכחית, הוא פותח בפניהם, בכל שנה, את האפשרות לקבלת החזר מס, עד לתקרת רווחים שגובהה 16,680 ₪.

אם חסכתם, במהלך השנים, סכום נאה ואתם מנהלים תיק ניירות ערך, אתם בוודאי מודעים לחובה לשלם על רווחיכם 25% מס רווחי הון. הסעיף שבו אנחנו עוסקים, מאפשר לכם לזכות בפטור שנתי ממס על רווחים שוק ההון, עד לתקרה של 4,170 ₪, וזאת, במידה ואתם עומדים בקריטריונים מסוימים.

מה חשוב לדעת על הטבת מס זו?

• היא ניתנת למימוש בכל שנת מס בנפרד, בהתייחס לתקרות המפורטות בסעיף, ולכן – גם לא ניתן לגלגלה ולהעבירה לשנת המס הבאה.

• היא אינה מוענקת אוטומטית לזכאים, ויש ליזום את קבלתה מול חברת ביטוח המטפלת בפוליסה נושאת הרווחים.

• מימוש הטבות מס לגמלאים כרוך בקבלת טופס אישור המס מחברת הביטוח המנהלת את תיק הביטוח, כמו גם בהגשת דו"ח למס ההכנסה (באמצעות טופס 5555).

מי נחשב כזכאי לקבלת הטבת המס על פי סעיף 125 ד' ?

כתנאי הסף, הטבות מס לגמלאים נחשבות כרלוונטיות עבור כל מי אשר נולד לפני התאריך 01.01.1949, כלומר, גילו, כיום, מעל ל-72. ומכאן, מתחילים הסייגים שמדייקים את הזכאות להטבות מס לגמלאים:

להטבה יהיה זכאי יחיד שבשנת המס הגיע (הוא או בת / בן זוגו) לגיל הפרישה, כפי שהוא מוגדר בחוק גיל פרישה, התשס"ד – 2004 כ"גיל פרישת חובה", ובמועד הקובע (לצורך זה, הביטוי "המועד הקובע" – מתייחס לתאריך ה-01.01.2003) מלאו לאחד משניהם 55 שנים, ייחשב כזכאי לניכוי של 13,440 ₪ (סכום זה נכון למועד כתיבת המאמר בשנת 2021) מהכנסותיו מריביות, אולם לא יותר מכלל הכנסותיו מריביות, בעוד שזוג העומד בקריטריונים הפטור יעמוד על 16,560 ₪ לשנה.

כך, שבשורה התחתונה, אדם יחיד שנתוניו עומדים בקריטריונים יהיה זכאי לקבלת הטבות מס לגמלאים, שגובהן מגיע עד ל-3,360 ₪, בעוד שזוג שבו שני בני הזוג עומדים בקריטריונים, יהיה זכאי לקבלת החזר מס שגובהו מגיע עד ל-4,140₪ בשנה.

דוגמה:

קחו בני זוג ששניהם נולדו לפני שנת 1948, כשאחד משני בני הזוג הפקיד 300,000₪ בפוליסת חסכון עם תשואה חיובית ריאלית נטו של 4%. כתוצאה מכך, על הרווח בן ה-16,000 ₪ בפוליסת החיסכון, הוא, ייאלץ, באופן רגיל ותיאורטי, לשלם מס שגובהו הוא 25% מהרווחים שהופקו (כלומר מס בגובה של 4,000 ₪ מהרווחים). סעיף 125 ד' לפקודת מס ההכנסה מקנה

לחוסך את הזכאות השנתית לריביות פטורות עד ל-16,560 ₪, כלומר – ההטבות שלהן הוא זכאי עולות על רווחיו בפועל. בהתאם לכך, רשאי יהיה החוסך להגשת בקשה למס הכנסה לקבלת החזר בגין סכום המס שנוכה (4,000 ₪) ולקבל חזרה את כולו.

כל כך הרבה שנים שילמתם, עבדתם, וגם הפרשתם מהמשכורת שלכם אל קרנות ביטוח וגמל. מהרגע שאתם מגיעים לפרישת גמלה, זה הזמן שלכם לקבל את כל הכספים הללו בחזרה עם הטבות מס לגמלאים. 

לא מעט גמלאים בעלי זכאות לקבלת החזרים בשווי של אלפי שקלים לא יודעים על ההטבות הללו. קבלת הטבות מס לגמלאים אינה מצריכה מכם ידע מקצועי, אלא אך ורק ליווי מול האנשים הנכונים. ובדרך הזאת תוכלו באמת לקבל את מה שמגיע לכם. 

הטבות מס לגמלאים – כי זאת זכותכם

גיל הפרישה הוא אבן דרך משמעותית בחייכם, מעבר למפעל החיים שלכם שעסקתם בו. או למקום בו הייתם שכירים ונתתם את מיטב שנותיכם המקצועיות וגם הפרטיות לא מעט, זהו גיל אשר מצריך מכם ניהול נכון וחכם של כספי הגמל. ועל כן, חשוב להתנהל כאן ברמה הפיננסית באופן מדויק וקפדני. 

לשכור אנשי מקצוע מאז ומעולם לא היה צעד בעייתי. זוהי לא קריאה לעזרה, אם כי בקשה לליווי מקצועי. אנשי מקצוע יוכלו לבצע השוואת קרנות השתלמות עבורכם. לבדוק השוואת קופות גמל להשקעה.

אחד הדברים שהכי חשוב לבדוק ראשית לפני הם איזה קצבאות פנסיה פטורות ממס. חשוב לדעת שישנם שני סוגים של קצבאות. קצבה מזכה וקצבה מוכרת. 

קצבה מזכה היא החלק בו מתקבלים תגמולי הפנסיה מהמעסיק או תשלומים אשר הופקדו לקופת גמל כמו ביטוח מנהלים, וקרן פנסיה. הקצבה המוכרת היא למעשה כל קצבה ששולמו עבורה המסים בזמן ההפקדה ועל כן, זו הקצבה הפטורה לחלוטין ממס.

פטור ממס הכנסה על פנסיה מגיע גם בשל הפרמטרים הבאים:

  • מעבר אל בית אבותגמלאי שעובר אל בית אבות עצמאי פטור מתשלום מס שבח על מכירת דירתו, כל עוד מוכח שהתשלום הוא עבור בית אבות. בנוסף לכך, פטור ממס הכנסה מתקבל עם עבור דמי שכירות המתקבלים בעקבות המעבר אל בית האבות העצמאי.
  • אשפוז במוסדות סיעודיים – אשפוז במוסדות סיעודיים מזכים בקבלת החזרי מס נוספים גם במקרים בהם אחד מקרובי המשפחה של הגמלאי נמצאים במוסדות סיעודיים.
  • שינויים במצב המשפחתי – אם בן או בת זוגו של הגמלאי אינו עובד, זכאי הגמלאי להחזרי מס.
  • אמצע שנת מס – אם הגמלאי יוצא לפנסיה באמצע שנת מס הוא עשוי לזכות בהחזרים עבור החודשים בהם לא עבד.
  • נכות – פרישה בשל נכות מזכה בהחזרי מס נוספים

איך מקבלים אישור להטבות מס לגמלאים?

פטור ממס עבור פנסיה מקבלים לאחר מילוי טופס 161ד המבקש קיבוע זכויות, על סמך סעיף 9א לפקודה. את הטופס יש לשלוח לרשות המיסים. את הזיכויים והפטורים השונים הנוספים אפשר לקבל באמצעות הגשת הטפסים הרלוונטיים המתאימה לסיבה שאתם מבקשים את ההחזר בגינה.

כמה שנים אחורה ניתן לקבל החזר מס על רוב סעיפים אלו?

חשוב לדעת שאת ההחזר ניתן לקבל עד שש שנים לאחר השנה בה שולם המס, כך שגם אם עברו מספר שנים מאז הייתם זכאים לקבל את ההחזר יתכן שעדיין תוכלו לקבל אותו בחזרה. בשביל לקבל את ההחזר עבור שנים קודמות יש להגיש בקשה נוספת בנפרד בצירוף המסמכים הרלוונטיים לקיום הזכאות באותה שנה.

כיצד אקבל את הפטור המגיע?

אם אינכם עוסקים בתחום, מומלץ שלא להתחיל לברר, לבדוק ולבצע את כל הבירורים לבד. ברור, השוואת קופות גמל אפשר לנסות ולבצע לבד. כמו גם לבדוק על קרן השתלמות השוואה זו או אחרת וגם אולי ללמוד ולקרוא על תיקון 190 קופת גמל ועוד כל דבר שתוכלו לשנן. אך האם תוכלו באמת לבצע את כל המהלכים הבירוקרטיים לצורך קבלת ההחזרים? עדיף שתיוועצו ותהיו מלווים באנשי מקצוע. 

לליווי מקצועי יש משמעות

זה נכון שאת כל הבקשות אתם יכולים להגיש לבד. יחד עם זאת, לא מעט גמלאים בוחרים לפנות לשירות מקצועי ולא בכדי. פלטפורמות שיכולות לבצע השוואת קופות גמל ובהן צוות מקצועי שמעניק מענה יכולה להיות בהחלט אופציה מעולה לליווי מקצועי, בין שאר אנשי המקצוע בתחום. 

אדם שאינו עוסק בתחום, אינו מומחה מס ואין לו שום נגיעה לנושא כמעט ולא אפשרי שיצליח לבצע את התהליך לבד. ליווי מקצועי ומהטובים ביותר יוכל להעניק לכם את כל ההשוואות להן אתם זקוקים על מנת שתוכלו ליהנות מאותה הטבות מס לגמלאים לה אתם זכאים.

צרו איתנו קשר עכשיו וגם אתם תתחילו לחסוך המון כסף !

שתף:

    מאמרים נוספים

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility Statement

    array(0) { }