מסלול:

תשואה מצטברת

'השקעות ערך' – וורן באפט כמשל


שתף:

וורן באפט, המכונה 'האורקל מאומהה', הוא המשקיע הפרטי הגדול והעשיר בעולם. מה שמעניין במקרה של באפט זו העובדה שפילוסופיית ההשקעות שלו יחסית פשוטה והרציונל שעומד בבסיסה נכון ומתאים גם למשקיעים קטנים.

השקעות ערך בחברות טובות ולא במניות טובות

באפט אמנם לא גדל בבית עני, אך הוריו היו רחוקים מלהיות מיליונרים. בשנת 1956, כשהיה בן 25, לווה ממשפחתו סכום של 105,000 דולר ופתח חברה להשקעות. פחות מעשר שנים אחר כך החברה היתה שווה 26,000,000 וזו היתה בעיטת הפתיחה שלו. היום הונו של וורן באפט מוערך ב-248 מיליארד דולר. איך באפט עשה את זה? בפשטות הוא השקיע בחברות שראה בהם ערך. כלומר בחברות שהם כבר מוצלחות או חברות שבאמצעות ההשקעה שלו ניתן להפוך לחברות מוצלחות – ורווחיות. זה אולי נשמע לכם טריוויאלי, אבל חלק ניכר משוק ההון לא עושה את הדבר הזה. איך זה יכול להיות? ובכן, התשובה קשורה לבורסה. הבורסה נוצרה כמנגנון בו ניתן לגייס כסף למיזמים וחברות ובמקביל לזירה בה משקיעים יוכלו למכור ולנייד את האחזקות שלהם. הבורסה עדיין עושה את הדברים האלה, אך עם השנים נוצר בה ממד נוסף של זירת השקעות ספקולטיביות. הרבה מאוד משקיעים ומנהלי השקעות שוכחים שלמניה אין חיים משל עצמה ושבסוף היום היא מעוגנת לחברה או תאגיד ושהביצועים של המניה צריכים להיגזר מהביצועים של החברה ולא להפך. נכון שיש מכניזם מסוים של מסחר במניות שסוחרים מנוסים יכולים לנצל על מנת לגרוף רווח קל, וורן באפט מעולם לא שיחק במשחק הזה. הוא כמובן שקל את מחיר המניה לפני שהוא השקיע בחברה והקפיד להשקיע במניות שלדעתו נמכרות במחיר חסר, אך גם הבין מבעוד מועד מה יחולל את הצמיחה ומעולם לא רכש חברות בשביל לעשות אקזיט, כך הוא הציג זאת באחד הראיונות: "אני לא אקנה חברה שאני לא מתכוון להחזיק בה לפחות עשר שנים". הגישה הזו גם הפכה אותו לאיל הון פופולרי בציבור ובקהילייה העסקית, הוא לא נתפס כמישהו שלא 'בא לעשות סיבוב' אלא כמישהו שבא לבנות ומאמין בחברה ובעובדים. באפט קורא למניות של חברות כאלה 'מניות ערך' וכמו שהוא ציין הרבה פעמים "אני משקיע בחברות טובות לא במניות טובות". במבחן התוצאה זה בהחלט השתלם לו.

תהיו באפט בקטן

נכון שהמציאות בה פועל וורן באפט מאוד שונה מההתנהלות של משקיע קטן שמתנהל עם כמה עשרות אלפי או מאות אלפי שקלים פנויים, ועדיין, הרציונל הבסיסי של באפט מתאים גם למשקעים קטנים. היום אפילו יותר מתמיד. משבר הקורונה גרר עמו חוסר יציבות בשוקי ההון, מה שאומר שמשקיעים שהטילו את יהבם על 'מניה טרנדית' עלולים לסכן את ההשקעה שלהם. מאחר שלמשקיע קטן אין בדרך כלל את המשאבים לבצע אנליזה מדוקדקת לחברה או לשוק, הם יכולים לנקוט באסטרטגיה קצת אחרת, אבל עדיין כזו המעוגנת עמוק בפילוסופיית ההשקעות של וורן באפט. יש היום בשוק קרנות שמציעות השקעות אלטרנטיביות, כלומר השקעות שהן אלטרנטיבה לשוק המניות ופחות מושפעות ממנו כי ה'ערך' שלהם נגזר מהביקוש הקשיח שלהם. במידה רבה זה המבחן שוורן באפט בוחן את החברות בהן הוא רוצה להשקיע ומכאן הביטוי 'השקעות ערך'. דוגמה  לנכסים אלטרנטיביים שיכולים לתפקד כהשקעת 'ערך' הוא תחום הנדל"ן שכבר שנים מייצר ביקושים הולכים וגוברים ללא קשר לביצועי הבורסה; תחום נוסף שמהווה מסיבה דומה קטגוריה של 'השקעה אלטרנטיבית' הוא סגמנט האנרגיה הירוקה והטכנולוגיה הירוקה שהצורך העולמי בהם מבטיח שחברות עם מוצרים ופתרונות טובים יתנו 'ערך' וייהנו מביקוש.

 

צרו איתנו קשר עכשיו וגם אתם תתחילו לחסוך המון כסף !

שתף:

    FEEDBACK

    Description

    Accessibility Statement

    array(0) { }